Hoe maak je van een digibeet een DigiWeet? | Digiweten Blog

Hoe maak je van een digibeet een DigiWeet?

HR afdelingen, management, Software producenten, Medezeggenschapsraden, overheid, het zijn maar een paar voorbeelden van organisaties die bezig zijn met het Digitaal vaardiger maken van mensen. We zijn er inmiddels achter dat de knoppencursus de digibeet niet in een DigiWeet veranderd. Maar wat helpt dan wel?

Een paar wetenschappelijke feiten

Veel mensen die zich bezig houden met soft- en hardware zeggen wel eens dat maar 10% van de functionaliteit wordt gebruikt van de bestaande, aanwezige digitale oplossingen. Of dat cijfer klopt is niet bekend maar dat er een enorm potentieel aan productiviteit verloren gaat, daar is iedereen het wel over eens. De Universiteit van Twente becijferde dat op 20 miljard per jaar in Nederland alleen.

Uit onderzoek van OECD blijkt: 56% van de werknemers is praktisch digibeet. 4% tot 8% heeft de vaardigheden die we graag zouden willen zien bij onze medewerkers. Meer informatie en bronnen

https://van-digibeet-naar-digiweet.nl/digiweten-in-de-praktijk/wetenschappelijke-onderbouwing-digiweten

Zelf werk ik al 20 jaar met computergebruikers als professioneel IT’er. Op mijn 15de ben ik van school gegaan en met 3 jaar MAVO ben ik gaan werken. Pas later in  het leven heb ik van mijn hobby mijn werk kunnen maken. Ik heb lang gedacht dat ik computers nooit zou gaan begrijpen gezien mijn schoolcarriere en ben daar lang onzeker over geweest. Onzekerheid die ik anderen graag bespaar.

Waarom veel werknemers geen nieuwe digitale oplossingen willen leren gebruiken

Er is al veel geprobeerd om de werknemers digitaal vaardiger te maken. Bij sommige bedrijven is er aandacht voor en bij veel organisaties ook niet. Echter veel verder dan de knoppenkenniscursus komt het gemiddelde bedrijf niet.

Knoppenkennis

Als knoppenkennis de oplossing was zou het digibetenprobleem al opgelost zijn. Knoppenkennis is ruim voorhanden op het internet in elke vorm (woord, beeld, video) denkbaar. 80% van de kennis die is opgedaan in een dergelijke cursus is al weer vervlogen na een week. Na 2 weken is nauwelijks nog iets van de opgedane kennis over.

 

Gebruiksvriendelijkheid

Als de gebruiksvriendelijkheid van de software het hoofdprobleem was, dan is er veel veranderd de laatste 10 jaar en zou het digibetenprobleem nauwelijks meer mogen bestaan. Veel software ontwikkelaars hebben geleerd van Apple en Steve Jobs en hebben de gedachte “Less is more” omarmd. Software is nu vele malen prettiger in gebruik dan in het vorig decenium.

 

Het is niks persoonlijks maar het ligt aan jou.

Door wetenschappelijk onderzoek en de enorme aandacht de laatste jaren voor de computergebruiker is er veel inzicht gekomen hoe de werknemer de digitale wereld gebruikt. Hieruit blijkt dat veel van de bestaande digitale oplossingen ongebruikt blijven. De gemiddelde werknemer heeft vaak niet de vaardigheden om nieuwe en bestaande digitale oplossingen in te zetten voor hun werkzaamheden.

 

Wat blijkt?

Digibeten zijn bang, onzeker voor computers en daarom niet gemotiveerd om de digitale vaardigheden te ontwikkelen en houden vast aan wat ze weten. Ook leunen zij te veel op collega’s die wel goede digitale vaardigheden hebben. Digibeten houden het bij de paar dingen die men beheerst en wil vaak niks nieuws leren.

Als die angst en onzekerheid doormiddel van het geven van inzichten, de juiste tools en oefeningen omgezet kan worden in vertrouwen in het eigen digitale logische inzicht dat ruim 90% van de mensen hebben veranderd deze digibeten houding vaak  enorm.

Hoe verander je de houding van een digibeet?

Wat ik nog leuker vind dan mijn boeken verkopen en workshops geven is het zien en horen van gebruikers die net zo enthousiast geworden zijn van computers als ik dat al van jongs af aan ben. Mensen die in eerste instantie niks of weinig hebben met computers maar die zijn gaan inzien dat je ze ook vóór je kan laten werken is erg leuk om mee te maken.

Mijn interesse in computers hebben mij gemotiveerd er veel over te leren. Maar mensen die deze passie niet hebben maar bijvoorbeeld wel voor lesgeven of klanten helpen zullen ook minder motivatie hebben om zich in computers te verdiepen. Terwijl de computer meer en meer een fantastische hulp kan zijn bij de werkzaamheden en hen tijd kan besparen die ten goede kan komen aan leerlingen of klanten.

Door deze geringe kennis, weinig interesse en de waan van de dag komt dit er niet van. Door weinig inzicht en overzicht in de digitale wereld ontstaat veel onzekerheid en angst bij mensen. De oplossing wordt dan vaak gezien in weer een knoppencursus waarvan het rendement dus zeer laag is.

In de loop der jaren heb ik allerlei inzichten opgedaan die mij geholpen hebben om computers beter te leren begrijpen. Ik heb ook gemerkt dat veel aspecten van de digitale wereld makkelijker in elkaar zitten dan je in eerste instantie zou denken.

Na verloop van tijd heb ik een bepaalde houding gekregen naar alles wat met digitale zaken te maken heeft. Ik ben dat “DigiWeten” gaan noemen, als tegenhanger van digibeten. Deze inzichten en tools gebruik ik in mijn boek en workshops. Door een aantal oefeningen gaan mensen zien dat er met hun eigen logisch denkvermogen niks mis is en krijgen hier vertrouwen in. Hieronder noem ik in het kort drie van deze inzichten.

Iedere DigiWeet  zoekt minimaal 80% van de digitale kennis op.  

Het is schikbarend hoeveel digibeten denken dat een digiweet alles weet over computers en dit als parate kennis beschikbaar heeft. Kennelijk wordt de digiweet zelf gezien als een soort computer. Dit is ten ontrechte.

Ik vergelijk het vaak met een studie rechten. Er is geen advocaat ter wereld die alle wetten uit zijn of haar hoofd gaat leren. Hij  wordt wel inzicht aangeleerd hoe hij de informatie die hij nodig heeft voor een bepaalde zaak kan vinden.

Digiweten hebben inzicht wanneer zij op zoek moeten gaan.

Belangrijker dan de oplossing al meteen weten is het inzicht wanneer iets opgezocht moet worden. Bijvoorbeeld als een Digiweet werkzaamheden heeft waarin veel herhaling zit is dit vaak een goede reden om te gaan zoeken naar digitale oplossingen. Dit hoeft niet meteen nieuwe software te zijn.

 Afhankelijk van de werkzaamheden kan soms een paar sneltoetsen al veel tijd besparen. Soms kan een gesprek met een functioneel beheerder van de applicatie waarin je werkt al heel verhelderend werken. Ook kunnen deze functioneel beheerders snel iets in elkaar zetten om je bij je werkzaamheden te helpen. Een Digiweet kent dus de weg naar de kennis en weet wanneer hij daar naar op zoek moet gaan.

 

Een digiweet vertrouwd op zijn logische denkvermogen

De meeste mensen hebben een prima logisch denkvermogen. Maar erg weinig digibeten durven er ook op te vertrouwen. De logica die je gebruikt voor het oplossen van digitale vraagstukken is exact hetzelfde als de logica die gebruikt wordt bij koken, autorijden, kruiswoordpuzzels, IKEA kasten in elkaar zetten en ongeveer alle andere taken waarbij handelingen in een bepaalde volgorde uitgevoerd moeten worden voor het beste resultaat. Gek genoeg denkt iedere digibeet dat als het over computers gaat het ineens helemaal anders werkt.

Ten slotte

Dit zijn drie voorbeelden van de inzichten die ik gebruik in mijn digiweten werk. Het meeste komt neer op het overbrengen van de boodschap dat computers, digitale middelen niet zo ingewikkeld zijn als ze misschien in eerste instantie lijken. In mijn loopbaan in de IT heb ik vaak gedacht als het spreekwoordelijke kwartje op zijn plek viel: “Ooh is dat nu alles?” Het is nu mijn missie in het leven om deze gedachte bij zo veel mogelijk computergebruikers, digibeten op te roepen.

Afdrukken